– Och glass till dessert

Jag hade tänkt köpa två skopor glass till dessert på stället som syns på bilden nedan – där fanns säkert 50 smaker, men det passade bättre med båttiderna att ta glassen i Desenzano istället så då gjorde jag det. Ställen där de säljer glass finns i vartannat gathörn.

Italiensk glass är något slags mellanting mellan vanlig glass och sorbet. Personligen föredrar jag trots allt hård glass som får smälta till vad jag anser är lagom konsistens. Jag vill dessutom har ”pluttar” i min glass. Slät glass är tråkigt. Vanlig vaniljglass är bland det tråkigaste man kan äta.

Vad jag inte förstår är dock folket som står bakom disken. De är inga fenor på engelska. Jag är snäll när jag säger så. Vad jag egentligen säger är att de är analfabeter. Å det stör mig något vansinnigt. Inte det allra enklaste kan de, eller vill inte kunna.

Idag t ex: jag bad om två skopor, men jag ville ha dem i en större bägare än man normalt får för de där små bägarna som tillhandahålls får glassen att rinna all världens väg och det kladdar som attan. Då fick jag veta att den stora bägaren får man bara om man beställer fyra skopor. Men, sa jag, jag vill ha två skopor och jag vill ha den stora bägaren ”because I do not want to mess up my clothes”. Då skulle jag betala ett antal cent extra för det. Men hallå! De lägger så mycket glass i den lilla bägaren att det är mer utanför än innanför och jag avskyr när det rinner ner på sidorna. Till slut löste det sig och jag fick den stora bägaren utan att betala extra, men tjafset hade inte behövts om de slutat dubba engelskspråkiga filmer på italienska. Dessutom var jag besvärlig kund och frågade om jag kunde få lite av chokladsåsen som låg ringlad över glassen också, men bruden vägrade fatta även det och till slut sa jag ”never mind, this is really hard for you” och så vände jag på klacken och gick ut.

Igår var jag inne på samma glassbar och köpte två flaskor vatten. Jag frågade killen bakom disken – 25 år ca – om det fanns någon livsmedelsaffär i krokarna. Han stod som ett frågetecken. Samma fråga ställde jag i en kosmetikabutik a la drugstore. Tjejen där ville inte fatta heller. I Rimini i juni 2009 fick jag utbrott på flera ställen när jag var inne och frågade efter vägen till hotellet. I Rimini kryllar det av turister, man tycker att de borde ha snappat upp ett och annat genom åren, men inte då. Right och left – hur svårt kan det vara?

glass_130428

Kommentera

