– Parkerad i sängen

Igår blev det aldrig något Biggest loser på TV4 Play. Man måste befinna sig i Sverige för att kunna se det via datorn. Ikväll blir det däremot svensk TV. Andra programmet inför Eurovision Song Contest. Efter det blir det nyheter och sedan ska jag nog öppna boken jag har med mig. Nedkopplad heter den.

Så här står det på Bokus om boken:

Hej då tv! Hej då internet! Hej då mobilen! Under ett halvår ska den iPhone-beroende mamman och journalisten Susan Maushart och hennes tre teknikknarkande tonårsbarn leva nedkopplade. Hon kallar det för ett experiment. Barnen kallar det för tortyr. Att vara nedkopplad medför problem, både praktiskt och känslomässigt. Men när bitarna väl börjar falla på plats så sker något oväntat  familjen som tidigare brukade sitta framför varsin skärm och skicka snabbmeddelande till varandra via nätet börjar plötsligt att prata med varandra, spela spel och äta gemensamma middagar, något som var helt otänkbart före Experimentet.
Nedkopplad är en underhållande familjeskildring  men också en seriös undersökning av hur vi använder teknik och hur den påverkar våra liv. Nedkopplad skildrar med lika stor del humor som allvar vad det faktiskt innebär att vi idag nästa alltid är uppkopplade. Missa inte berättelsen om hur sex månaders digital avgiftning förändrar fyra personer för alltid.

Kommentar: Jag är lite nyfiken på om det är möjligt att koppla ner sig. Se bara på mig under den här semesterresan. Jag är borta fyra nätter och släpar datorn med mig för att blogga, hålla koll på e-posten, titta på svenska nyheter och i morse lyssnade jag på P1. Datorn har varit en ständig följeslagare i många år nu. Jag har inte kommit så långt att jag har en padda och inte heller vad jag kallar en ”nördtelefon”, men förr eller senare lär jag väl hamna där också.

Vad gäller telefonerna så håller man på rätt friskt med dem här också, men på restauranger ser det ut som om folk har den goda smaken att låta bli dem. Jag blir helt galen på folk som inte kan låta sina telefoner vara när de är ute och äter. Man behöver inte pilla med den hela tiden och man behöver inte uppdatera på Facebook att man är ute och äter och lägga in en bild på hur maten ser ut. Vämjeligt är det.

Kommentera

