– Shoppat på marknaden

Innan jag åkte tittade jag på handskarna i hallen och tänkte ”men jag kan ju inte behöva dem”. Idag hade det varit läge. Blåser gör det också.

Men shoppa kan man göra ändå och jag kommer hem i morgon med ett par halsdukar – en syrénlila och en rosa a la Burberry. Vidare innehåller packningen en träslev. Hur korkat är det att åka till Italien och komma hem med en träslev? Men den låg framför näsan och jag har vid några tillfällen konstaterat hemma vid spisen att jag hade behövt en till.

Rökelsepinnar har jag också köpt – tre olika sorter för tillsammans 5 Euro. I övrigt är det inte billigt här. Skor för 100 Euro på en marknad är inget för mig. Inte 75-80 Euro heller. Då känns det bättre att handla i en riktig skoaffär.

Ett hänge till ett halsband inhandlades – ett syrénlila hjärta i glas från Italiens glasparadis Murano norr om Venedig.

På marknaden finns mest kläder, skor, väskor, bälten och lite hushållsgeråd, men en sektion är vikt för mat och där finns allt från ost, salami, lösgodis, torkad frukt till fisk, mejeriprodukter, grönsaker, frukt, blommor, fröer och varm mat för den som plötsligt blir hungrig. Ett kilo parmesan kommer jag hem med och ett halv kilo pecorino från Sardinien blev det också. Det är stor skillnad på pecorino och pecorino. En del påminner mycket om parmesan i utseende och konsistens medan andra är mer åt det mjuka hållet och har konsistens som en tämligen vanlig ost.

Nu ska jag läsa lite innan jag går ut i regnet igen och letar upp ett lämpligt lunchställe. Jag har ätit tonfisk, lax och bläckfisktuber, vet inte vad det blir idag. Första kvällen åt jag tonfisk och där fanns en del annat som verkade gott också. Dessutom fick jag en värdecheck till andra besöket på drygt 5 Euro så jag kanske skulle nyttja den idag.

Kommentera

