– Sökmotorerna har plockat upp bloggen

Så har den första söksträngen hittat till den här bloggen. Under eftermiddagen har någon skrivit in ”vad kostar tåg mellan milano och desenzano del garda” och hamnat här.

Det är kul, men jag fattar inte att man skriver in en så lång mening när man vill ha priset på en tågbiljett. Smartast är väl att surfa in på tågsajten direkt? Men jag vet att många använder exempelvis Google för att komma till typ Expressen. Det förstår jag inte. De här människorna har nog Google som startsida, men då ska man först skriva in expressen i deras sökfält och sedan klicka på Enter. Expressen kommer väl troligen överst och sedan ska man klicka en gång till för att komma till sajten. När man istället kan skriva in expressen.se direkt i adressraden. En del gör det krångligt för sig.

Det här med Internet var inte lätt för alla i början. I tidernas begynnelse lade många sajter in en sida med länkar till andra sajter som var populära. Fullständigt onödigt, men så var det. Även jag råddade en sådan sida på mitt dåvarande jobbs Intranät. Expressen fanns med bland många andra sajter och en gång ringde en anställd från Norrköping med andan i halsen.

– Jag kommer inte åt Intranät. Jag ska till Expressen.
– Men snälla du, sa jag, om du ska in på Expressen behöver du väl inte komma åt Intranät?
– Behöver jag inte?
– Nej, du skriver in www.expressen.se i adressfältet.
– Gör jag?
– Ja!
– Det visste jag inte.

För den som undrar så är adressen till järnvägen i Italien www.trenitalia.com. De har en engelskspråkig sajt för den som inte behärskar italienska.
Stationen här i Desenzano syns på bilden nedan.

stationen_desenzano_130430

Kommentera

